Missie/visie

Samen Leren Groeien. Op Kbs Helder Camara leren en werken leerlingen en medewerkers vanuit een veilig pedagogisch klimaat samen. Leerlingen ontdekken en ontplooien hun talenten op een eigentijdse manier.

Om de optimale omgeving te creëren vinden wij verbinding, veerkracht, gezien worden en erbij horen belangrijk. Vanuit samen zijn en onderdeel zijn van een groep en gemeenschap, ontwikkelen leerlingen hun identiteit en leren ze om als gelukkige burgers verantwoordelijkheden te dragen.

Wie werken er bij onze school?

Zorgstructuur

Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Dat is ook wat wij willen bieden: onderwijs dat aansluit bij de behoefte van de leerling, zowel op cognitief als sociaal-emotioneel vlak. Maar wat als er zich tijdens de ontwikkeling van uw kind problemen voordoen? Kbs Helder Camara heeft een duidelijke visie op zorg!

• Preventief waar het kan, proactief waar het moet.
  • Algemeen waar het kan, specifiek waar het moet.
  • De school als brede zorgschool.
  • In samenwerking met ouders.
  • Ondersteuning aan leerlingen, ouders en leerkrachten.

Om een goed beeld te krijgen van de zorg en kansen op Kbs Helder Camara bent u vrij om het ondersteuningsplan te lezen.

Volgen van leren en groeien

Op Kbs Helder Camara volgen we onze leerlingen van groep 1-8 door gebruik te maken van verschillende instrumenten.

In de groepen 1-2 wordt het leerlingvolgsysteem Digikeuzebord twee keer per jaar ingevuld om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen.

Vanaf groep 3 worden de leervorderingen bijgehouden middels; Parnassys, Leerling in Beeld en Kanvas voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Via de ouderportal kunnen ouders de resultaten van de methodetoetsen en niet-methodegebonden toetsen inzien. Twee keer per jaar krijgen de leerlingen van groep 3 t/m 8 een rapportfolio, waarin teruggeblikt wordt op de afgelopen periode waarbij eigenaarschap centraal staat en we focussen op het proces.

Leerlingenraad

Wij willen graag weten wat de kinderen bij ons op school belangrijk vinden. Daarom is onder andere de leerlingenraad opgericht. De leerlingenraad praat, denkt en handelt mee over ideeën die er op school binnenkomen van leerlingen, ouders of leerkrachten.

Dit betekent dat deze leerlingen de stem zijn van wat er leeft onder de leerlingen. Zij denken mee over hoe we de school nog beter en fijner kunnen maken. Dit kunnen zaken zijn als:

• omgang met elkaar en materialen
  • hoe we de speelplaats graag zien
  • meedenken over feesten, activiteiten en lessen
  • andere verbeterpunten die we graag op school zien

Schoolgids

U kunt in deze schoolgids lezen wat u van onze school mag en kunt verwachten. Het biedt u praktische informatie over schooltijden, vakanties, opvang en inhoudelijke informatie over de vormgeving van het onderwijs.

Veilige school

Ik ben, omdat wij zijn! Wij geloven dat wij allemaal samen zorg dragen voor onze leerlingen: ouders/verzorgers en school. Wij zijn alert op signalen die kunnen duiden op huiselijk geweld en/of kindermishandeling. Onze medewerkers reageren assertief op deze signalen. De meldcode is bedoeld ter ondersteuning. Zo weet iedereen wat vastgelegd wordt en welke stappen worden verwacht bij signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling en welke ondersteuning daarbij voor handen is.

De Meldcode maakt onderdeel uit van het schoolveiligheidsplan van Kbs Helder Camara en is via deze link in te zien. Je vindt deze meldcode ook op Scholen op de kaart van onze school onder het kopje ‘veiligheid op school’.

Hieronder vindt u nog wat praktische informatie over onze school.